Alla älskar att cykla, men om du vill hålla den igång hela året måste du ta hand om den. Att ta din cykel till en mekaniker två gånger om året för att de ska underhålla den kan vara dyrt, och det finns ärligt talat ingen anledning att göra det, eftersom de flesta reparationer du kan behöva göra är sådant man kan göra själv och det behöver man inte lämna in den för.
Här kommer vi att ta en titt på de viktigaste sakerna du behöver tänka på när du tar hand om din cykel. Jag tänkte också berätta hur du underhåller din cykel för att hålla den i perfekt skick. Jag tänkte berätta om rengöring, smörjning, däcktryck, bromsar, hjullager och mycket mer – så stanna kvar och fortsätt läsa så ska jag berätta för dig hur du håller din cykel korrekt.
Låt oss börja!
Rengöring av din cykel
Det är viktigt att hålla din cykel ren, inte bara av estetiska skäl utan också för funktionalitet. Det enklaste sättet att rengöra din cykel är att tvätta den med vatten och en svamp. Det är bäst att göra en blandning av vatten och diskmedel för bästa resultat, och det är också billigt. Du bör använda en borste för att rengöra kuggarna och kedjan och applicera sedan avfettningsmedel på dem.
Det är också mycket viktigt att ta hand om dina däck, och det bästa sättet att göra detta är att ta av hjulen och sedan ta bort däcken från hjulen. Du bör inspektera dem för slitage. Ingen utrustning är immun mot slitage och så småningom måste du byta däck även om du inte har skadat dem på något uppenbart sätt. Se till att torka av dem med en trasa och ta bort skräp som småsten, lera eller något annat som kan ha fastnat i dem.
En fuktig trasa med diskmedel är bra för att torka av andra delar av däcket.
Däcktryck och pumpning
Du måste hålla dina däck pumpade med lagom tryck om du vill ha en optimal cykelupplevelse. Ju lägre tryck i dina däck, desto mindre effektiv blir du. Om du har optimalt däcktryck behöver du inte använda lika mycket kraft för att cykla.
Dåligt uppblåsta däck är också mycket benägna att punkteras, så om du vill se till att du inte behöver byta däck så ofta, bör du hålla dem välpumpade.
Det bästa sättet att se till att ditt däck är ordentligt pumpat är att köpa en fotpump där man också kan se trycket. Handpumpar kan komma till nytta, men de kan inte pumpa upp korrekt och kan inte mäta trycket i däcken. På varje däck kan du hitta ett nummer följt av ordet PSI (tryckenhet). Följ det för att veta vilket tryck du ska sikta på.
Se till att underhålla dina bromsar
Bromsar är absolut nödvändiga för alla fordon, eftersom de är det enda sättet för dig att få stopp på fordonet. Om dina bromsar inte fungerar ordentligt, kommer du bli tvungen att sätta ner foten i marken för att bromsa, vilket är ineffektivt, dåligt för dina skor, och det är också farligt eftersom du lätt kan bryta benet.
Bromsbelägg försvinner med tiden och du kommer att behöva byta dem varannan år, och om du inte kan se spåren längre är ett tydligt tecken på att dynorna har slitit och det är dags för ett byte. Du behöver inte ta din cykel till mekanikern för detta, men du måste köpa bromsarna. Det finns många guider online som kan hjälpa dig att byta ut dina bromsbelägg, och du ser att det är ett riktigt enkelt jobb.
Det kan också hända att kablarna har lossnat, och du bör kolla in dem liksom bromsbeläggen. Bromsbelägget kan också hänga lite löst, och det här är allt du behöver bara dra åt om du hittar dem lösa.
Håll din cykel ordentligt smord
Det är viktigt att hålla alla fordon smorda, och det gäller även din cykel. Smörjmedel skyddar cykeln från korrosion, rost och slitage. Alla dessa saker är helt normala för cyklar, så du bör inte bli skrämd om du stöter på dem. Men du kan bromsa in processen genom att smörja din cykel ordentligt.
Det är viktigt att smörja alla metalldelar, men smörj inte för mycket – för mycket smörjmedel drar till sig smutspartiklar eftersom det är klibbigt. Du vill inte heller applicera för lite smörjmedel, eftersom det kommer att försvinna mycket snabbt och du behöver bara upprepa hela processen igen.
Se alltid till att smörja kedjan, bromssystemet, pedalerna och växlarna.
Det finns många smörjmedel speciellt gjort för cyklar, i cykelbutiker, och det är vad du vill ha för jobbet.
Kontrollera dina däck
Du vill alltid se till att hjulen på cykeln inte wobblar. Du kommer vanligtvis inte att märka det medan du cyklar, såvida inte ditt hjul är så löst att det är oundvikligt. För att kontrollera detta, vänd din cykel upp och ner och snurra på hjulet. När det snurrar, kontrollera om det är rakt eller om det wobblar. Om ditt hjul är wobblar kan du inte fixa det på egen hand.
Lösningen i sig är inte så komplicerad, men den utrustning som behövs är inte något du kan köpa i någon järnaffär, så det är bäst att ta den till en cykelreparatör och låta proffsen hantera den.
Det är också viktigt att underhålla hjullagren om att cykeln ska gå lätt. För att kontrollera detta behöver du ett cykelställ. Om du inte har ett cykelställ, lyft din cykel från marken med något provisoriskt stativ. Om hjulen snurrar smidigt är lagren okej. Det kan hända att hjulet är rätt, men lagren behöver justeras. I så fall är det än en gång bäst att ta cykeln till en professionell reparatör.
Underhålla kedjan på cykeln
Din kedja är den del av din cykel som behöver smörjas mest. Rengör och smörj den ofta för att minska kedjeslitaget. Du kan använda en enkel trasa med avfettningsmedel på kedjor som inte är jättesmutsiga, men du kan behöva köpa en kedjerengöringsanordning för smutsigare kedjor.
Det är viktigt att få smörjmedel på varje länk i kedjan, annars kommer det inte att kunna göra sitt jobb ordentligt. När smörjmedlet torkar, se till att torka bort överflödigt smörjmedel.
Se till att skrubba ytorna på de främre kedjeringarna och den bakre kassetten med en borste och avfettningsmedel medan du vrider på pedalerna. Om du har byggt upp mycket smuts på dessa delar, se till att torka bort det tills det är rent.
Fixa ett punkterat däck
Det här är en enkel lösning om du vet vad du gör.
Det finns två sätt att göra det – du kan antingen lappa det befintliga däcket eller så kan du byta ut däcket. Det senare är vanligtvis det bättre av de två alternativen, eftersom lagning sällan är 100% effektiv och det kommer att falla av inom en nära framtid. Men om du har bråttom och inte precis kan komma till affären för att köpa ett nytt däck kan du laga däcket.
För att laga slangen måste du först hitta hålet. Pumpa upp slangen och lägga det i vatten. Du kommer att se bubblor komma ut från den punkterade platsen. Det är den plats du behöver sätta lagningen på. Ta ut däcket, torka ut det och följ instruktionerna på lagningssatsen. Det är vanligtvis ganska enkelt, sätt på plåstret och värm upp det med en hårtork.
Det andra alternativet är att byta ut däcket helt. För detta måste du köpa ett däck med exakt samma mått. Måtten kan du läsa på själva däcket, så skriv upp siffrorna och ta dem med dig till butiken. Att byta ut ett punkterat däck är inte svårt, och det finns många guider online som kan gå igenom det.
Det är viktigt att du underhåller din cykel regelbundet och rengör den också. Om du stöter på några större problem är det bäst att besöka din cykelbutik eftersom proffsen kan hantera allt.