Sidan innehåller köplänkar och använder cookies

Upptäck gamla husmorstips
& moderna life hacks

Hur man gör den godaste pizzan hemma?

Du behöver inte gå till en fin restaurang för att få bra pizza! Även om matlagning är en färdighet som det tar tid att bemästra, kan du servera en fantastisk pizza hemma utan att behöva spendera pengar för att äta ute. Men när du gör hemlagad pizza måste du veta att det finns olika recept på vilken typ av pizza du vill ha, så idag lär vi dig hur man gör flera olika sorters pizza hemma, vilket säkerställer att du kan njuta av en av de godaste måltiderna i ditt eget hem.

Låt oss börja!

Klassiskt

Steg 1 – ingredienser

Detta är ett utmärkt recept och det tar säkert inte mer än 2 timmar att förbereda det, med ytterligare 30 minuters tillagning i ugnen.

Ingredienserna du behöver för denna pizza är:

– för degen – 3,5 dl varmt vatten, 2 ¼ teskedar torrjäst, 9 dl mjöl, 2 msk extra jungfruolja, 2 teskedar salt och 1 tesked socker

– till pizza – extra jungfruolja, majsmjöl, tomatsås, riven fast mozzarellaost, små klumpar färsk och mjuk mozzarellaost, riven fontinaost, riven parmesan, smulad fetaost, tunt skivad svamp, tunt skivad paprika med stjälkar och fröna borttagna, italiensk peperoni som är tunt skivad, smulad och kokt italiensk korv, skivade svarta oliver, hackad färsk basilika, späda rucolablad, pesto, tunt skivad peperoni, tunt skivad lök och tunn skivad skinka.

Du behöver också en pizzasten eller pizzastål – om du vill ha en krispig pizzabotten.

Steg 2 – Att göra pizzadegen

Det är göra god pizzadeg, om du vill både du och dina gäster ska få njuta av god pizza. Det är den viktigaste delen i att göra en god pizza.

Det första du vill göra är att reaktivera jästen. Du bör hälla fingervarmt vatten i en stor skål (om du har en bakmaskin använder du den) och strö jästen över vattnet. Låt den sedan stå tills jästen är upplöst. Om jästen inte har lösts upp helt efter fem minuter kan du röra om den. Att den skummar upp är det du vill se här, då vet du att jästen fortfarande är aktiv.

Om du har bestämt dig för att använda vanlig jäst istället för torrjäst, behöver du inte vänta på att det skummar upp utan du går direkt vidare till nästa steg.

Nästa sak du måste göra är att tillsätta mjöl, salt, socker och olivolja och blanda det på låg hastighet i en minut med hjälp av hushållsassistenten. Därefter byter du ut den rullen mot degkroken.

Slå på den och knåda pizzadegen på låg eller medelhög inställning i cirka 7 till 10 minuter. Om du inte har en hushållsassistent, oroa dig inte! Du kan blanda ingredienserna för hand och knåda dem för hand. Det är naturligt att degen är klibbig vid beröring, men om du tycker att den är för fuktig – tillsätt lite mjöl.

Du ska låta degen jäsa. Sprid ett tunt lager olivolja i en stor skål. Lägg degen i skålen och vänd den runt skålen så att degen också täcks av oljan.

  • Du kan antingen låta den jäsa i 24 timmar i kylen (det kallas en långsam jäsning), eller så kan du låta den jäsa snabbt, i 1 och ½ timme på en varm plats. Långsam jäsning kommer att resultera i mer komplexa smaker i degen, men snabb jäsning är så klart snabbare.
  • Täck degen med en plastfolie och placera skålen på en varm plats – allt från 23 till 29 grader om du vill att den ska jäsa snabbt.
  • Du kan också använda en medelväg för att jäsa degen. Det gör du i rumstemperatur i 8 timmar. Den allmänna regeln är att ju längre den får jäsa – desto bättre smak kommer skorpan att ha.

Behöver du inte all deg går det utmärkt att frysa den och spara den till andra framtida kulinariska upplevelser. Dela det i hälften, eftersom hälften av degen räcker för en pizza och lägg den på bakplåtspapper eller ett mjölat underlag och placera den i frysen i 15 till 20 minuter. Därefter kan du ta ut den från frysen och placera den i separata fryspåsar (se till att ta bort så mycket luft som möjligt från påsarna). Efter att ha stoppat in den i frysen igen kan du förvara den i upp till tre månader.

Steg 3 – Förbereda pizzorna

Det första du bör göra är att förvärma din pizzasten. Lägg den på ett galler i den nedre tredjedelen av ugnen och värm ugnen till 245 ° C i minst 30 minuter, men det är bättre att hålla den vid den temperaturen i en timme.

Använd gärna en pizzaform eller ett tjockt bakplåt om du inte har en pizzasten, den enda viktiga faktorn är att den inte blir sned vid höga temperaturer.

När du har delat upp degen i två bollar dammar du händerna med mjöl och trycker ner degen så att den sjunker ihop lite. Forma två runda bollar och placera var och en i sin individuella skål och täck den med plast och låt stå i ytterligare 15 minuter. Observera dock att jag nu pratar om scenariot där du gör två pizzor – men gör bara en om du vill!

När det gäller pålägg kan du gärna göra vad du vill. Alla har olika preferenser, och om du känner för att äta kryddig pizza – gör den kryddig, och om du bara vill äta pizza med ost, gör sedan en Margherita.

Ladda inte en pizza med alla pålägg du har, eftersom skorpan inte blir så knaprig på det sättet.

Jag föreslår att du fokuserar på ost, eftersom pizzor med olika sorters ost är otroligt gott, och lite kött är nödvändigt för att de ska smaka bra.

Endast en tredjedel av en 1,25 dl tomatsås räcker för att täcka en hel pizza, och du behöver inte oroa dig för att ha för lite. Du behöver inte heller mer än två, tunt skivade svampar för att täcka en hel pizza.

Platta nu degbollen och sträck den i en rund, platt form – din arbetsyta ska vara lätt mjölad. Använd dina fingertoppar för att pressa degen till en tjocklek på 1,5 cm och arbeta dig utåt från mitten. Vrid den och sträck den och upprepa processen tills det inte går att sträcka ut mer.

Låt den vila i 5 minuter innan du sträcker den tills den når en diameter på 25 till 30 cm. Vissa pizzamästare föredrar att hålla i degens kanter med fingrarna och låta degen hänga och sträcka sig medan de arbetar runt degens kanter.

Det kan hända att det uppstår hål i degen. Då måste du placera degen på en mjölad yta och skjuta tillbaka degen för att täta hålet. Det betyder att du har sträckt ut degen lite för mycket på det stället.

Steg 4 – Sätt på ingredienserna

När du har format din deg bör du borsta ytan med olivolja – för att förhindra bubblor genom att trycka ner degen. När du har borstat den med olivolja, låt degen vila i ytterligare 15 minuter – detta förhindrar att det blir fuktigt av fyllningen.

Om du gör två pizzor, upprepa processen också med den andra degbollen.

När det har gått 15 minuter, strö över pizzabotten med majsmjöl. Det enda skälet till detta är att det ska gå lättare att flytta pizzan in i ugnen.

Nu kan du sprida tomatsås och strö över pålägg på pizzan. Tomatsåsen sprider du ut med hjälp av en sked. Strö över ost och lägg på de pålägg som du vill ha på pizzan. Men kom ihåg, för många pålägg kommer att leda till en fuktig pizza.

Du är nästan klar! Strö nu lite majsmjöl på pizzastenen i ugnen (se till att du inte bränner dig själv) och skaka bizzabotten försiktigt för att se om degen glider tillräckligt enkelt. Om det inte gör det, lyft upp kanterna på pizza och tillsätt lite mer majsmjöl. Skjut sedan in pizzan den på bakstenen.

Steg 5 – Baka pizza

Du bör baka pizza vid 250 ° C tills skorpan är brun och osten är gyllene, det tar antagligen mellan tio och femton minuter. Du kan också lägga till lite mer ost mot slutet av bakningen.

Det är viktigt att komma ihåg att du kan välja pålägg som du vill, men se till att inte överdriva det.

Margherita

Steg 1 – Ingredienserna

För degen behöver du 6 dl vetemjöl, en tesked strösocker, en halv tesked torrjäst, ¾ tesked kosher salt, 2 dl ljummet vatten och en matsked extra jungfruolivolja.

Blöt upp sockret och jästen i ljummet vatten och låt det sitta i 10 minuter tills du märker bubblor som har bildats på ytan.

För såsen behöver du en 2,5 dl hela eller krossade tomater, två eller tre färska vitlöksklyftor (du finhackar dem med en vitlökspress), en tesked extra jungfruolja (och du behöver lite mer för att ha på degen), ¼ en tesked nymalt svartpeppar och 2-3 stora nypor kosher salt.

För pålägget – 2 till 3 matskedar finriven Parmigiano-Reggiano-ost, 2 hg färsk mozzarellaost, skuren i små kuber, 6 färska basilikablad och krossade torkade rödpepparflingor.

Steg 2 – Förbereda degen

Det första du vill göra är att reaktivera jästen. Häll fingervarmt vatten i en stor skål och strö över jästen. Låt den sedan stå tills jästen är upplöst. Om jästen inte har lösts upp helt efter fem minuter kan du röra om den. Att den skummar upp är det du vill se här, då vet du att jästen fortfarande är aktiv.

Lägg mjölet, sockret, jästen och saltet i en medelstor skål och tillsätt fingervarmt vatten och olivolja efter att du har vispat dem tillsammans. Rör om blandningen med en träsked tills degen bara börjar komma ihop. Degen kan tyckas vara torr, men det är bara bra.

Du bör skrapa ut den på en välmjölad bänkskiva och knåda degen i tre minuter. Du ser att degen kommer ihop och det börjar bli klibbigt, så du bör damma den med mer mjöl (du måste göra det flera gånger). Det kommer att förbli klibbigt, men det kommer inte att sätta sig fast i bänkskivan. Degen ska vara slät, elastisk och klibbig efter några minuter, och du bör smörja en stor blandningsskål med olja och placera degen i skålen.

Du kan lägga en plastfolie över den eller lägga en kökshandduk över skålen, och du bör låta den jäsa på ett varmt, torrt ställ i två timmar. Du kan naturligtvis följa samma princip som vi har förklarat med föregående pizza, om du vill – det beror verkligen på om du gör pizza till imorgon eller för att äta den omedelbart.

Du kommer att märka att din deg har fördubblats i storlek. Om ditt kök inte är tillräckligt varmt kan du bara värma upp en stor värmebeständig mätkopp vatten i mikrovågsugnen i 2-3 minuter och ta bort koppen från mikrovågsugnen och ställ sedan skålen med degen där inne. Det här är ett smart husmorstips som du kan testa.

Steg 3 – Förbereda pizzan

Placera pizzastenen på ugnens övre del och förvärm den till 280 grader C i minst 45 minuter, men en timme skulle vara att föredra. Det finns ugnar som inte kan nå temperaturen 280 grader, i så fall – värm upp till max. Om du kan värma upp det till en temperatur över 280, gör gärna det, det är ännu bättre.

Du bör lägga på dina ingredienser när ugnen förvärms. Rör de krossade tomaterna, krossad vitlök, jungfruolja, peppar och salt i en liten skål och lägg ställ åt sidan. Skär mozzarellaosten i kuber. Osten ska inte vara fuktig, så klappa den gärna med en pappershandduk. Du måste lägga basilikablad och riven Parmigiano-Reggiano-ost, så lägg den åt sidan och ha den redo att läggas på.

När degen har jäst, separera den i två lika stora delar och lägg den på en stor tallrik eller en mjölad bänkskiva, täck den försiktigt med plastfolie och låt den vila 5 till 10 minuter.

Steg 4 – Lägg ingredienserna på pizzan

Du kan strö pizzaspaden med en matsked mjöl och sträcka en boll pizzadeig i ungefär en 25 cm cirkel. Det kan hända att degen fjädrar tillbaka eller är för elastisk, i så fall du bör låta den vila i ytterligare 5 minuter.

Kanten blir naturligtvis tjockare, men se till att mitten är så tunn som möjligt. Överför degen på din pizzaspade.

Borsta olivolja på degen och tillsätt en 1 dl tomatsås på pizzan, lämna en 1,5 cm kant på alla sidor. Se till att det sprids jämnt och att skiktet är tunt (baksidan av en sked är perfekt för jobbet). En matsked Parmigiano-Reggiano-ost ​​är bra att lägga till på toppen av pizza vid denna tidpunkt, tillsammans med hälften av din mozzarella i kuber, men se till att den är jämnt fördelad. Strö basilika över pizza också.

Steg 5 – Baka pizza

Skjut pizzan från pizzaspaden på den uppvärmda bakstenen och baka den i 7 till 8 minuter, eller tills skorpan är gyllene och osten bubblar. Kanterna på pizzan ska vara gyllenbruna. Vid denna tidpunkt bör du ta bort pizzan från ugnen och överföra den till en träskärbräda eller folie. Tillsätt lite olivolja till toppen tillsammans med lite riven Parmigiano-Reggiano-ost ​​och hackad färsk basilika.

Du kan nu servera det!

Om du serverar två pizzor, inte en, kan du placera den färdiga pizzan på ett separat bakplåt medan du förbereder den andra pizzan. Placera den färdiga pizzan i ugnen under de sista minuterna av tillagningen, så att den fortfarande är trevligt varm när den serveras!

Original hemlagad pizza

Steg 1 – Ingredienser

För denna pizza behöver du 6 dl ljummet vatten, en tesked socker, 2 teskedar torrjäst, 16 dl vetemjöl (och lite mer för att mjöla när du jobbar med degen), 6 matskedar extra jungfruolja och 1 och ½ tesked kosher salt.

För pålägget behöver du konserverade tomater och en matsked kosher salt, färsk mozzarellaost som du har sönder i små bitar, pepperoniskivor (de kan vara kryddiga eller inte, beroende på vad du gillar), och nyriven parmesanost.

Steg 2 – Förbereda pizzadegen

Blanda sockret och jästen i fingervarmt vatten och låt det stå i 10 minuter tills du märker bubblor som har bildats på ytan.

Kombinera mjölet och saltet i en annan skål, och gör ett hål i mitten för olivolja och jästblandningen. Använd en sked för att blanda samman tills du märker att en luddig deg har dykt upp.

När du väl märker att degen är ordentligt har bundit ihop kan du ta den till en ren yta och knåda på den i 15 minuter – kombinationen du letar efter är mjuk, smidig och nästan studsande konsistens. Forma det till en boll.

Lägg degen i en stor skål som du har smort med olivolja och vänd degen så att den är täckt med olivolja. Täck den degen med plastfolie och följ samma process för att låta degen jäsa som jag har beskrivit i det första receptet.

När degen har jäst och den är färdig att arbeta med, vänd över den på en lätt mjölad arbetsyta. Du måste knåda den i en minut eller två innan du skär den i fyra lika stora delar och formar den till rundlar.

Mjöla degen lätt och täck den med en kökshandduk innan du låter den vila i 30 minuter medan du förbereder allt annat.

Steg 3 – Förbereda pizza

Förvärm ugnen till högsta möjliga inställning, inte alla ugnar tillåter samma inställning – mellan 225 och 260 grader C är perfekt. Använd gärna en pizzasten för att baka din pizza.

För att göra tomatsås, tillsätt saltet i burken med tomater och blanda med en mixer eller matberedare och purera tills den är jämn.

Vid denna tidpunkt bör degen vila och du bör ta en del av den och börja sticka ytan med fingertopparna tills bubblor bildas och som inte pyser ut ut. Sträck degen och pressa den i en tunn rundel. Du bör alltid göra degen så tunn som möjligt. De flesta gillar en tunn pizza, eller hur? Tja, degen kommer faktiskt att jäsa när du sätter den i ugnen, och om du inte gör den tunn, ser du att pizzan blir väldigt tjock, så att den blir för tjock. När du tycker att degen är tillräckligt tunn – då bör du göra den ännu tunnare.

Steg 4 – Lägga på ingredienserna

Du kan mjöla din pizzaspade och lägga över pizzan dit. Lägg på ingredienserna jag har listat. Var noga med att inte överdriva mängden ingredienser. Vi har ofta en förmåga att överdriva här.

Steg 5 – Baka pizza

När du har lagt dina ingredienser på pizzan kan du skjuta den på den förvärmda pizzastenen och baka den i 15 minuter. Guldbrun är den färg du vill ha på pizzakanten.

Pizzan är klar att servera!

Tips för att göra hemlagad pizza

Tillaga alltid din pizza på en förvärmd yta! En pizzasten är det bästa valet, men se till att du lägger den i ugnen minst en timme innan du börjar laga mat, eftersom den måste vara varm när du lägger på pizzan.

Ju högre temperatur – desto bättre! Professionella restaurangugnar kan uppnå höga temperaturer, men det är inte nödvändigt för att göra pizza hemma. Du bör dock alltid försöka få ugnen till högsta möjliga temperatur. Detta kommer att säkerställa att din pizza görs snabbt – 260 grader Celsius är det du letar efter.

Bakplåtspapper är ett utmärkt sätt att se till att pizzan inte fastnar. Detta gör överföringen av pizzan från din arbetsyta till din pizzasten mycket lättare, och det blir inte så mycket av en röra jämfört med om du använder majsmjöl.

Du behöver inte vara strikt med dina såser – använd gärna allt du vill, det finns inga regler i den kulinariska världen och kreativitet uppmuntras. Pesto, salsa, ranch dressing, Alfredo sås, BBQ sås, använd vad du vill!

När du lägger till protein på din pizza – bacon, kyckling, vad det än är – koka inte upp den i förväg. Du lägger den på din pizza och kastar den i ugnen, och om du har kokat den helt innan den kommer den att brinna i ugnen.

Olivolja och vitlöksblandning på pizzan är en välsignelse. Se till att borsta olivolja blandad med malen vitlök över pizzabotten innan du lägger på några pålägg, detta kommer att förändra hur din pizza smakar helt och du kommer att se fantastiska resultat!

Du kan förgrädda din pizza om du vill att den ska vara krispig. Vi vill alla ha en krispig yta, men det är ibland svårt att uppnå. Du kan förgrädda din pizza i ugnen innan du har lagt på några pålägg och låt den baka i cirka 5 till 8 minuter innan du tar ut den. Först då ska du lägga till dina pålägg och stoppa tillbaka din pizza i ugnen. Detta kommer att göra att din pizza är otroligt krispig.

Överfyll inte pizzan! Om du har för mycket fyllning på din pizza kommer den att bli fuktig och med för många smaker kommer inte pizzan att bli god. Vissa ingredienser har starkare smak än andra, och du bör fokusera på olika pizzor med olika ingredienser, inte en enda pizza med 20 pålägg!

Litteratur:

https://tasty.co/recipe/pizza-dough

Sidan innehåller köplänkar och använder cookies

Upptäck gamla husmorstips
& moderna life hacks