Uppfinningen av hjulet, säger de, är den viktigaste uppfinningen genom tiderna. Ett hjul är dock inte värt så mycket utan ett däck, eftersom det ger för mycket dragkraft och det är nästan omöjligt att köra utan. Cykeldäck är dock utsatta för punkteringar som gör att luften går ur, och du måste definitivt fixa det om du vill kunna cykla igen.
Att ta din cykel till butiken bara för att få dem att fixa däcket kanske inte är dyrt, men det är verkligen meningslöst eftersom reparationen i sig inte är så svår. Det är därför jag skrivit den här guiden, som säkert kommer att lära dig hur du reparerar ditt cykeldäck.
Låt oss börja!
Metod 1: Lappa däcket
Du har två metoder när du fixar ett platt däck – du kan antingen lappa däcket eller byta ut det helt. Båda dessa metoder har sina för- och nackdelar.
Det som är bra med att lappa däcket är att det inte kostar mycket, eftersom lappar är mycket billigare än nya däck, och det ger också en mycket enkel fix. Nackdelen är dock att lappen vanligtvis inte håller länge – det är mycket säkrare att sätta på ett nytt däck.
Anledningen till att lagningslappen inte håller så länge är det faktum att den helt enkelt är en klistermärke som du sätter över hålet.
Det som är bra med att köpa ett nytt däck är att det säkert kommer att hålla längre än en lapp (om du inte lyckas få punktering igen) och detta är inte en reparation, det är en ersättning, så det är definitivt den bättre lösningen. Nackdelen är att det är dyrare att köpa ett nytt däck och lagningen är mer komplicerad än att bara lägga en lapp på det.
Vi skulle säga att lappning av hålet är mer en praktisk reparation, du borde definitivt göra detta om du inte har tid eller råd att byta ut hela däcket; till exempel om du ska åka mycket snart. Du bör dock byta ut däcket så snart som möjligt.
Steg 1 – Hitta hålet
Det viktigaste du måste göra när du lagar ett hål är att hitta hålet. För att göra detta måste du ta av däcket från din cykel och ta ut innerslangen. (se beskrivningen metod 2 steg 1 här nedanför) Däcket kommer troligen att tömmas eftersom det släpper ut luft.
Fyll en stor hink eller en liten pool med vatten, eftersom du kommer att behöva sänka däcket helt. Blås upp däcket och lägg det under vatten. Bubblor kommer att dyka upp och visa dig vart hålet är någonstans.
Torka däcket därefter med trasa och markera brottet med en markör eller krita.
Steg 2 – Lappa hålet i däcket
Nästa sak du behöver göra är att lappa däcket. För att göra detta, följ helt enkelt instruktionerna på lagningslådan. Det kan vara lite olika, men ibland behöver man fästa lappen över hålet och värma upp det med en hårtork. I vissa fall behöver du inte ens värma upp det. Andra gånger är det med en liten bit sandpapper som man ska sandpappra över hålet. Sedan ska man smeta ut lite av lösningen ur en tub på hålet innan man sätter dit lagningslappen.
Steg 3 – Se till att däcket är fixat
Upprepa hela processen i det första steget. Du borde inte se fler bubblor då. Om bubblor ändå dyker upp och de kommer från samma plats måste du kasta däcket och byta ut det helt. Det är möjligt att det finns ytterligare ett hål som du inte märkte första gången, och om så är fallet bör du lappa även nästa hål.
Observera att det att ha två lappade punkteringar så kommer det att påskynda tiden innan du måste byta ut hela däcket. Så du kanske vill fundera på att byta ut hela däcket just nu istället för att lappa ytterligare ett hål.
Det är allt! Nu ska vi gå vidare till däckbyte.
Metod 2: Byta ut hela däcket
Att byta ut hela cykeldäcket är alltid den bättre lösningen om du har tid för det. Här hittar du en enkel guide till processen, men om du känner att det är för mycket för dig, är det bäst att ta det till butiken och låta proffsen hantera det.
Steg 1 – Ta bort hjulet
För att göra detta måste du sätta cykeln åt sidan med kedjan uppåt. Kedjesidan ska alltid vara vänd uppåt så att den inte skadas. Om du tar bort bakdäcket, se till att justera kugghjulen till den minsta ringen.
Du kan nu öppna och ta bort snabbspaken, men vet att vissa cyklar inte har en. Denna spak gör det lättare att ta av hjulet. Det ligger vanligtvis mitt på hjulet.
Om det inte finns någon spak, använd sedan en skiftnyckel för att lossa muttrarna. Vrid muttern tills den lossnar, men vet att du kan behöva använda lite WD-40 om den verkligen inte släpps loss.
Du kan också behöva lossa bromskablarna, men efter det kan du enkelt ta av hjulet från ramen och gå vidare till nästa steg.
Steg 2 – Ta bort däcket och innerslangen
Det är viktigt att tömma däcket helt innan du gör detta. Ta av locket från ventilen och tryck på kolven inuti.
Därefter använder du däckjärn för att haka i den runda kanten av den under ytterkanten på däcket. Du drar upp kanten på däcket som frigör det från ramen. Skjut spakens andra ände mot ekrarna. Haka fast änden på spaken till ett av ekrarna så att den inte rör sig.
Ta nu ett nytt däckjärn och arbeta den medurs runt däcket. Detta kommer att skjuta däcket från kanten av hjulet helt, och du kan antingen ta av det eller dra ut röret.
Du kan nu enkelt dra ut innerslangen. För bara in fingrarna och ta tag i innerslangen och skjut ut det på samma sätt som du drog ut däcket. Du når luftventilen någon gång och du måste trycka den genom hålet på hjulramen. Vissa ventiler har som en låsring som måste skruvas bort innan de kan dras igenom ramen.
Du kan nu gå vidare till nästa steg.
Steg 3 – Sätt i den nya innerslangen
När du arbetar med ett ny innerslang måste du packa upp den och ta bort dammskyddet, låsringen och ventilkåpan. Fäll upp den försiktigt, eftersom du inte vill skada den. Du bör också blåsa upp den mycket lite, bara för att den ska hålla form. Detta gör det lättare för dig att montera den nya innerslangen.
Se till att inspektera däcket på eventuella punkteringar, eftersom du inte vill sätta in slangen så att den går sönder. Leta efter ett vasst föremål som kan ha punkterat däcket, till exempel en spik eller en skarp sten. Om du hittar något fast i däcket, se till att ta ut det.
Nu är det dags att placera innerslangen inuti däcket. Använd fingrarna för att trycka in slangen i däcket, den ska följa däcket. Det bör inte finnas några veck på den.
Det är också möjligt att du inte kan reparera däcket eller att slitbanorna är slitna. I så fall måste du köpa ett nytt däck och byta ut det. Det är möjligt att däcket skadats bortom all räddning och att den nya innerslangen bara kommer spricka ifall du sätter in den. Så det är viktigt att se till att ditt däck inte är det som skapar problemet.
Det är möjligt att slitbanorna är slitna, att däcket är ruttnat eller att däcket är mycket gammalt.
Steg 4 – Sätt tillbaka däcket och sätt tillbaka hjulet
Nu, allt som återstår att göra är att sätta tillbaka däcket på hjulet på ena sidan genom att rikta den yttre fälgen på ena sidan mot hjulet. Du kan sedan trycka tillbaka den på plats med hjulramen.
Du kan nu montera den andra sidan av däcket på hjulramen. Allt som återstår att göra nu är att skruva ner låsringen över luftventilen och pumpa upp ditt däck till rätt trycknivå. Skjut tillbaka hjulet på cykelramen och dra åt allt som du tidigare har lossat.
Det är allt! Den här lösningen är enkel och det lönar sig mycket mer än att ta din cykel till butiken!